Δράσεις – Δραστηριότητες

ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

ΣΤΟ ΚΕΣΥΨΕ

Το Κέντρο Συστημικής Ψυχοθεραπείας και Έρευνας ανακοινώνει

την σύσταση Δραματοθεραπευτικής ομάδας που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων που εργάζονται στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα ή ως ελεύθεροι επαγγελματίες.
Τι είναι η Δραματοθεραπεία 

Σε αυτή τη δραματοθεραπευτική ομάδα, θα δημιουργηθεί ένας κοινός τόπος συνάντησης ανθρώπων με προβληματισμούς, όραμα και την πρόθεση να προσεγγίσουν πολυεπίπεδα τη δουλειά τους. Σκοπός είναι να ακουστούν οι εμπειρίες των μελών και να εργαστούμε με αυτές, ώστε να αποκομίσουμε εργαλεία και τεχνικές που ο καθένας θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει όποτε και όταν τα χρειάζεται. Θα δοθεί χώρος και χρόνος στα βιώματα και τις εμπειρίες που θα φέρει κάθε μέλος και μέσα από την ομάδα θα συνδιαμορφωθούν δεδομένα βοηθητικά, βασισμένα σε δημιουργικούς τρόπους εκπαίδευσης.

Οι κύριοι στόχοι της Δραματοθεραπευτικής ομάδας να αφουγκραστούμε τις ανάγκες του καθενός και να προσεγγίσουμε θέματα όπως:
● Την καλύτερη μεταδοτικότητα του εκπαιδευτικού.
● Την ευαισθητοποίηση σε προβλήματα συμπεριφοράς, ή και δυσκολιών μάθησης.
● Την υποστήριξη των εκπαιδευτικών για πιθανές παρεμβάσεις, διαχείριση άγχους, επίλυση συγκρούσεων, αποτελεσματική και ουσιαστική επικοινωνία.
● Τη δημιουργικότητα και έκφραση του εκπαιδευτικού σχετικά με το πώς μπορεί να εμπνεύσει τον μαθητή, ώστε να τον ενθαρρύνει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση χρειαστεί.

Ημέρα: Πέμπτη και Ώρα: 6-8 μμ
Αριθμός συμμετεχόντων 6-12
1η συνάντηση Πέμπτη 14 Νoέμβρη
Κόστος 120 ευρώ μηνιαίως (4 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις).

Λουκία Αποστολίδη, Msc Ψυχολόγος της Υγείας,
Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Δραματοθεραπεύτρια.
Μαίρη Κάρδαρη, Δραματοθεραπεύτρια, Eμψυχώτρια
θεατρικού παιχνιδιού, Eκπαιδευόμενη Playback Theatre.

ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

ΣΤΟ ΚΕΣΥΨΕ

Το Κέντρο Συστημικής Ψυχοθεραπείας και Έρευνας ανακοινώνει τη σύσταση ομάδας δραματοθεραπείας, βραχείας διάρκειας, με χαμηλό κόστος. Απευθύνεται σε εν ενεργεία καλλιτέχνες παραστατικών/πλαστικών/συγγραφικών τεχνών, ηλικιακού εύρους 23-40. Η τέχνη και η ενασχόληση με αυτή είναι από μόνη της πράξη θεραπευτική, που φέρνει το άτομο σε συνδιαλλαγή και επαφή με τον άλλο και την κοινωνία. Η δραματοθεραπεία θα είναι το ενδιάμεσο για την γεφύρωση της κοινωνικής και καλλιτεχνικής πραγματικότητας οι οποίες λειτουργούν παράλληλα και είναι σε μόνιμη συνδιαλλαγή.

Τι είναι η Δραματοθεραπεία

Βασικοί στόχοι της Ομάδας :

1. Γνωριμία με τον εαυτό/Ανάπτυξη πραγματικού και καλλιτεχνικού εαυτού.
2. Επαφή με το σώμα/ Το σώμα μου και το σώμα του καλλιτεχνικου δημιουργήματος/χαρακτήρα/ρόλου.
3. Διαχείριση συναισθήματος /Επαφή με το συναίσθημα/Συναισθηματικό σώμα/Το συναίσθημα μου και το συναίσθημα του καλλιτεχνικού δημιουργήματος.
4. Σχέσεις με τους άλλους/Σχέσεις με τους συναδέλφους/Σχέση με το καλλιτεχνικό δημιούργημα /’Ορια/Που τελειωνω εγω και που ξεκιναει το καλλιτεχνικό δημιούργημα;(ρόλος,χαρακτηρας,εικαστικο εργο,συγγραφικό έργο,χορογραφικό έργο).
5. Διαχείριση καλλιτεχνικών και θεραπευτικών εργαλείων/ Προσωπική ανάπτυξη (Εμβάθυνση στα καλλιτεχνικά και θεραπευτικά εργαλεία που κατέχω με σκοπό την καλλιτεχνική δημιουργία με κοινωνική και θεραπευτική διάσταση, την καλύτερη επαφή με κοινό/κοινωνία ).

Ημέρα: Τρίτη και Ώρα: 7-9μμ
Αριθμός συμμετεχόντων 6-12
1η συνάντηση Τρίτη 12 Νoέμβρη
Κόστος 100 ευρώ μηνιαίως (4 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις)
Λουκία Αποστολίδη, Msc Ψυχολόγος της Υγείας, Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Δραματοθεραπεύτρια.
Μαίρη Κάρδαρη, Δραματοθεραπεύτρια, Εμψυχώτρια Θεατρικού Παιχνιδιού,
Εκπαιδευόμενη Playback Theatre.

Εμείς οι Θεοί του Ολύμπου – Για παιδιά 7 – 12 ετών

 Βιωματικό εργαστήριο δραματοθεραπείας στο Ιδρυμα Θεοχαράκη

Ελάτε να ανέβουμε στην κορυφή του Ολύμπου! Να γνωρίσουμε τις ιδιότητες του κάθε Θεού και τις δικές μας. Τι συμβολίζουν; Άραγε μας μοιάζουν; Σε έξι συναντήσεις τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στον Όλυμπο και να γνωρίσουν τη δύναμη από τον Δία, την αγάπη από την Αφροδίτη, την επικοινωνία μέσα από τον Ερμή, την στρατηγική από την Αθηνά… Επικοινωνώντας με τους Θεούς θα μπορέσουν να δουν, να εκφράσουν και να απελευθερώσουν τους ρόλους που «καλλιεργούν» μέσα τους.  Αυτή η βιωματική δραματοθεραπευτική και ψυχοεκπαιδευτική διεργασία επιτρέπει στα παιδιά να ανακαλύψουν τον πλούτο του δυναμικού τους και να μάθουν ποια στοιχεία και ποιες ιδιότητες τους εκφράζουν ή θέλουν να καλλιεργήσουν. Μέσα από τις αρχετυπικές ταυτότητες των Θεών, τα παιδιά προβάλλουν τον εσωτερικό τους κόσμο, ώστε να εξωτερικευθεί και να μπορέσει να είναι ευδιάκριτος.

Με την Λουκία Αποστολίδη,  Msc ψυχολογία της υγείας, συστημική-οικογενειακή ψυχοθεραπεύτρια, δραματοθεραπευτρια, κέντρο συστημικής ψυχοθεραπείας και έρευνας.

Στόχος της Δραματοθεραπείας είναι η ανάπτυξη της ψυχικής έκφρασης και εξέλιξης του ατόμου. Βοηθά και αναπτύσσει την έκφραση, και πέρα από τον λόγο, διευρύνει τον επικοινωνιακό ορίζοντα του καθένα. Το δράμα και τα σύμβολα είναι το μέσον της θεραπευτικής διαδικασίας. Μέσα από τις τεχνικές της (θέατρο, προσέγγιση και ενσωμάτωση μύθων, role-playing, ζωγραφική, κατασκευή, αφήγηση ιστοριών, μάσκες κτλ.) επιτυγχάνεται η διερεύνηση των εμπειριών του ατόμου κινητοποιώντας τη φαντασία και τη χαρά του παιχνιδιού και της δημιουργικότητας.

9 Νοεμβρίου 2017 H Εστία μας καλοδέχεται στην οικεία των Θεών και εμείς, σαν Δίας και Ήρα, γνωρίζουμε τις δυνάμεις μας, την χρήση τους αλλά και την έννοια της εξουσίας.

16 Νοεμβρίου 2017 Μέσα από τον μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα μαθαίνουμε πώς υποστηρίζουμε τον εαυτό μας και τι εστί ανταγωνισμός.

23 Νοεμβρίου 2017 Αφροδίτη και Άρης: Δύο αντίθετες πλευρές, η αγάπη και η έχθρα, μας καλούν να δούμε πού στεκόμαστε.

 30 Νοεμβρίου 2017 Ερμής και Ήφαιστος: Όταν είσαι ικανός. Η διαφορά ανάμεσα στο να είσαι αρεστός και να δέχεσαι αναγνώριση από το να είσαι μόνος και να βιώνεις την απόρριψη.

 7 Δεκεμβρίου 2017 Άρτεμις και Απόλλωνας: Όταν με τα αδέλφια μας και τους άλλους είμαστε διαφορετικοί αλλά και ίδιοι συγχρόνως.

 14 Δεκεμβρίου 2017 Δήμητρα και Διόνυσος: Η ανθρώπινη προσπάθεια σπέρνει και θερίζει, ενώ συγχρόνως, η φύση γνωρίζει πώς να ξαναγεννιέται. Κλείνοντας με το πάρτι του Διόνυσου.

Παρουσίαση του βιβλίου της Ελισάβετ Μπαρμπαλιού

Ελισάβετ Μπαρμπαλιού, H επιστροφή του άνδρα: Λύνοντας τη σιωπή αιώνων

Τετάρτη 14 Ιουνίου 2017, ώρα 18:00 στο αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης.

Για το βιβλίο μίλησαν οι:
Διονύσης Λ. Σακκάς
Ψυχίατρος – Ψυχοθεραπευτής, Πρόεδρος ΕΛΕΣΥΘ
(Ελληνική Εταιρεία Συστημικής Θεραπείας)

Τρύφων Ζαχαριάδης
Ψυχαναλυτικός θεραπευτής – Συγγραφέας

Γιώργος Κίσσας
Ψυχολόγος – Συστημικός Ψυχοθεραπευτής

«Το άκρως ενδιαφέρον δοκίμιο της Ελισάβετ Μπαρμπαλιού, ευανάγνωστο κι από τον ελάχιστα μυημένο στην επιστήμη της ψυχολογίας, έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό στις μελέτες των gender studies  διεθνώς και στον τόπο μας. Με ύφος γλαφυρό, μας ξεναγεί, με συντομία αξιοζήλευτη, από το απώτατο παρελθόν ως την άυλη ψηφιακή δικτύωση της εποχής μας, στην αντιφατική φύση του «υποταγμένου-εξεγερμένου» (όπως επιγραμματικά τη συνοψίζει) «έλληνα άνδρα».
Με αντλημένες από την επαγγελματική εμπειρία της «ζωντανές» περιπτώσεις ανδρών, που αναζήτησαν λύσεις στα προσωπικά και οικογενειακά τους αδιέξοδα, και στηριγμένο σε μια πλούσια διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία, η συγγραφέας καταφέρνει εκείνο στο οποίο αποτυγχάνουν οι ομότεχνες του φύλου της: να μην γράφει ως φεμινίστρια, αλλά ως ανατόμος μιας εν πολλοίς ακόμα ανεξερεύνητης σχέσης πατέρα-γιου στην εποχή μας.»

Βασίλης Βασιλικός
Διακεκριμένος Συγγραφέας

«Το όμορφο και κατανοητό γράψιμο ενός ανθρώπου που έχει μάθει να ακούει τον πόνο και τις δυσκολίες στις σχέσεις των άλλων, αλλά και να τους απευθύνεται με τρόπο που μπορεί να μιλήσει μέσα τους, συνιστά πολύτιμο χάρισμα της συγγραφέως. Αυτό κάνει το βιβλίο ευανάγνωστο ακόμα και σε μη εξοικειωμένους με τις θεραπευτικές έννοιες αναγνώστες.
Επιπλέον, η πολυεπίπεδη και πολυεστιακή συνθετική του προσέγγιση μπορεί να βοηθήσει ιδιαίτερα τους ειδικούς των κοινωνικών και  ανθρωπιστικών σπουδών, τα στελέχη προαγωγής υγείας και πρόληψης, και τους θεραπευτές, ανεξάρτητα από την προσέγγιση που ακολουθούν.»

Διονύσης Σακκάς
Ψυχίατρος – Ψυχοθεραπευτής, Πρόεδρος της ΕΛΕΣΥΘ
(Ελληνική Εταιρεία Συστημικής Θεραπείας)

Βιωματικό Εργαστήριο Μουσικοθεραπείας για Ενήλικες

  • ῾῾Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών: ασπίδα προστασίας μπροστά στις αντιξοότητες της ζωής.῾῾

Αναγνωρίζοντας τη σημασία της συναισθηματικής νοημοσύνης στα παιδιά καθώς και τον αντίκτυπο που αυτή έχει στη ζωή και στο μέλλον τους μπορούμε να διδάξουμε ικανότητες ψυχικής ανθεκτικότητας, διασφαλίζοντας τη σχολική τους επιτυχία, μαζί με το «ευ ζῆν» των οικογενειών τους.

  • Δημοτικο Σχολειο  Βουλιαγμενης στις 7/03/2017

Συντονίστρια: Μπαρμπαλιού Ελισάβετ, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.

Βιωματικό Εργαστήριο Μουσικοθεραπείας για Ενήλικες

  • “Εισχωρώντας στα άδυτα της σχέσης μητέρας-γιου: ρόλοι, προσδοκίες και καινούργιες οπτικές”.
    • 8. 12. 2014, κολλέγιο , στα πλαίσια της ημερίδας για τα 30 χρόνια του ΕΔΑΣ.
    • 27.02.2015, <Ελληνικό Ωδείο>
    • 6.03.2015, Εκπαιδευτήρια Παιδαγωγική-
    • 15. 03. 2015, 11ο Δημοτικό σχολείο Γλυφάδας
    • 08. 05. 2015, 1ο Δημοτικό σχολείο Γλυφάδας

Συντονίστρια: Μπαρμπαλιού Ελισάβετ, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.

 

Βιωματικά Σεμινάρια Εφήβων

  • Τρέφοντας το τραύμα. Αναγνωρίζω και διαχειρίζομαι εμπειρίες που σημάδεψαν και προσδιόρισαν τη ζωή μου”. (Κέντρο Συστημικής Ψυχοθεραπείας και Έρευνας). Ιούλιος 2014
  • Η χαρά μου και ο δικός μου σούπερ ήρωας. Διαμορφώνοντας υγιή και λειτουργικά πρότυπα”. (Κέντρο Συστημικής Ψυχοθεραπείας και Έρευνας). Ιούλιος 2015
  • Πως αντιλαμβάνομαι την ύπαρξή μου στο εδώ και τώρα“. (Κέντρο Συστημικής Ψυχοθεραπείας και Έρευνας) Ιουλιος 2016

Συντονίστριες: Μπαρμπαλιού Ελισάβετ, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.
Ξένου Αφροδίτη, Ψυχοθεραπεύτρια.

 

Βιωματικό Σεμινάριο Παιδιών Σχολικής Ηλικίας

  • “Πάρε-Δώσε”. Στόχος του σεμιναρίου η κατανόηση του εαυτού, η επικοινωνία και η συναισθηματική εκπαίδευση των παιδιών σχολικής ηλικίας.
    Διεκπεραιώθηκε κατ΄ επανάληψη τα τελευταία χρόνια. (Κέντρο Συστημικής Ψυχοθεραπείας και Ερευνάς).

Συντονίστριες: Aποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.
Aσημάκη Χριστίνα, Ψυχοπαιδαγωγός – Oικ. Σύμβουλος

 

Βιωματικό Εργαστήριο Δραματοθεραπείας

  • “Πιο κοντά σε εμένα, πιο κοντά στους άλλους. Μαθαίνοντας την ενσυναίσθηση” Η λειτουργική επικοινωνία και η πραγματική επαφή με τους άλλους είναι σχεδόν ακατόρθωτο να επιτευχθεί αν δεν έχει γίνει πρώτα με τον ίδιο μας τον εαυτό. Μέσα από ένα βιωματικό – ψυχοεκπαιδευτικό σεμινάριο θα εξερευνήσουμε κομμάτια του εαυτού μας, καθώς και την έννοια της ενσυναίσθησης αγκαλιάζοντας το θέμα της επικοινωνίας.
    • 15. 10. 2015, Nannuka…..

Συντονίστρια: Αποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

 

Ψυχοεκπαιδευτικά Σεμινάρια

  • “Eνδυνάμωση και διαχείριση της αποτυχίας: Πώς να πιστέψει, το παιδί στον εαυτό του και στις ιδιαίτερες ικανότητές του. Τρόποι και βήματα για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής του”
    • 14. 05. 2014, Νηπιαγωγείο και Εργαστήρι Δημιουργικής Απασχόλησης
    • 07. 03. 2015, Εκπαιδευτήρια Παιδαγωγική-

Συντονίστρια: Αποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια


  • “Αναπτυξιακά θέματα παιδιών νηπιακής ηλικίας (νοητικά, συναισθηματικά, επικοινωνιακά, ψυχικά και λειτουργικά), βασισμένα στη θεωρία της γνωστικής ανάπτυξης σύμφωνα με την εξελικτική ψυχολογία”.
    • 13. 05. 2014, Νηπιαγωγείο και Εργαστήρι Δημιουργικής Απασχόλησης

Συντονίστρια: Αποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια


  • “H Θεωρία του Δεσμού του Bowlby”. Η φύση και η μορφή της πρωταρχικής σχέσης γίνεται μοντέλο για τις μετέπειτα σχέσεις, προκαλώντας προσδοκίες στο άτομο για το αν είναι άξιο αγάπης αλλά και κατά πόσο μπορεί να βασιστεί στους άλλους.
    •  13. 09. 2014, Νηπιαγωγείο και Εργαστήρι Δημιουργικής Απασχόλησης

Συντονίστρια: Aποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.


  • Αντιμετωπίζοντας το παιδί μπροστά στη ματαίωση, την ανυπομονησία και το πείσμα. Όταν το παιδί μαθαίνει τι είναι ανάγκη και ανακαλύπτει τη συσχέτιση με την απογοήτευση και την ικανοποίηση”. (απόψεις εξελικτικής και παιδαγωγικής ψυχολογίας).
    •  13. 10. 2014, Νηπιαγωγείο και Εργαστήρι Δημιουργικής Απασχόλησης.

Συντονίστρια: Aποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.


  • “Ο ρόλος της οικογένειας (τα μέλη της και το παιδί), λειτουργώντας σαν σύστημα. Τι βιώνει και μαθαίνει το παιδί μέσα στο οικογενειακό σύστημα. Απόψεις της οικογενειακής-συστημικής ψυχοθεραπευτικής προσέγγισης”.
    • 06. 11. 2014, Νηπιαγωγείο και Εργαστήρι Δημιουργικής Απασχόλησης .

Συντονίστρια: Aποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.


  • “Ο σχολικός εκφοβισμός στις μέρες μας”.
    • 10. 05. 2015, 1ο Γυμνάσιο Βούλας.

Συντονίστρια: Aποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.


  • “Οι εξαρτήσεις στην εφηβεία”.
    • 06. 11. 2015, 2ο Γυμνάσιο Βούλας.

Συντονίστρια: Aποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.

 

Παρουσιάσεις σε Συνέδρια

  • 8ο Συνέδριο European Family Therapy Association, Κωνσταντινούπολη 2013.

” Εφηβική Παραβατική Συμπεριφορά σε περίοδο οικονομικής κρίσης μέσα από το φακό της Συστημικής Προσέγγισης”.

Στόχος της παρουσίασης είναι να προβληματιστούμε σε θέματα κατανόησης και θεραπευτικής αντιμετώπισης της βίας, αξιοποιώντας τη συστημική προσέγγιση.

Μέσα από τη μελέτη της κλινικής περίπτωσης θα αναδειχθεί ο τρόπος που η βίαιη συμπεριφορά του εφήβου νοηματοδοτήθηκε σε ενδοψυχικό και οικογενειακό επίπεδο και συνδέθηκε με τη σοβαρή περιπέτεια της υγείας του, λειτουργώντας ως μοχλός αλλαγής όχι μόνο για τον ίδιο αλλά και για την οικογένειά του.

Μπαρμπαλιού Ελισάβετ, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.


  • 20o Συνέδριο της Ευρωπαικής Εταιρείας Ψυχοθεραπείας (EAP), Aθήνα 2015.

” Η αναθεώρηση των οικογενειακών στερεοτύπων φύλου στους ῾θεραπευόμενους δεύτερης γενιάς῾μέσα από την οικογενειακή θεραπεία”.

Οι οικογένειες, ως ζωντανά συστήματα, αλληλεπιδρούν και μεταβιβάζουν στα μέλη τους αξίες, ρόλους και κώδικες συμπεριφοράς με σκοπό την εξέλιξη και επιβίωσή τους. Ομοίως μεταβιβάζονται και τα στερεότυπα φύλου από γενιά σε γενιά, τα οποία θα εξετάσουμε μέσα από την κλινική μας πρακτική, εργαζόμενοι με έφηβους και νεαρούς ενήλικες, των οποίων ο ένας ή και οι δύο γονείς σε προηγούμενο χρόνο διήνυσαν ή ολοκλήρωσαν έναν κύκλο ψυχοθεραπείας. Στην εν εξελίξει έρευνά μας, επιλέξαμε να τους ονομάσουμε «θεραπευόμενους δεύτερης γενιάς».
Μέσα από κλινικά περιστατικά θεραπευόμενων, μελετάμε την αμφισβήτηση και αναθεώρηση των οικογενειακών στερεοτύπων φύλου, παρατηρώντας τις θεραπευτικές πορείες γονέα και παιδιού μέσα στη διαδικασία ομαδικής θεραπείας προσανατολισμένης στην οικογένεια. Εξετάζουμε, μέσα από τη συστημική οπτική, τη λείανση του οικογενειακού εδάφους για τις διαφοροποιήσεις και τις ανατροπές που θα επιτύχουν στη συνέχεια οι έφηβοι, με κινητήρια δύναμη τη θεραπευτική εμπειρία του γονιού, καθώς και τα στάδια που χαρακτηρίζουν αυτή τη διαδικασία και διευκολύνουν την αποδόμηση των δυσλειτουργικών πεποιθήσεων για τους ρόλους των φύλων.

Μπαρμπαλιού Ελισάβετ, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.


  • Παρουσιάσεις στο Συνέδριο της EFTA Αθήνα, 2016

” Το ταξίδι από τις ᾽χαμένες πατρίδες᾽των προγόνων στον επαναπατρισμό του εαυτού: η οικογενειακή θεραπεία ως ένας ασφαλής τόπος επεξεργασίας και επούλωσης της διαγενεακής μετάδοσης της τραυματικής εμπειρίας της προσφυγιάς.”

Η παρούσα μελέτη περίπτωσης διερευνά την τραυματική εμπειρία της προσφυγιάς και τον τρόπο που ο αντίκτυπός της μεταβιβάζεται διαγενεακά επιδρώντας στον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης και των συστημάτων στα οποία ανήκει. Μέσα από την κλινική περίπτωση ενός άνδρα, απόγονου προσφύγων από τη Μ. Ασία, διερευνούνται ”οι χαμένες πατρίδες” της πατρικής του οικογένειας και η σημασία τους για τη συγκρότηση της δικής του ατομικής, οικογενειακής και ανδρικής ταυτότητας. Καθώς μελετούνται οι παράμετροι και οι συνθήκες εκείνες που ευνοούν τη μετάδοση του τραυματικού βιώματος του ξεριζωμού των προγόνων του στη δική του ζωή, λαμβάνονται υπόψη νέες έρευνες για τη διαγενεακή μετάδοση του στρες εξαιτίας τραυματικών γεγονότων, οι οποίες εμπλουτίζουν τη θεραπευτική προσέγγιση του θέματος. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, η οικογενειακή θεραπεία καλείται να επουλώσει τις πληγές, λειτουργώντας ως φάρος μνήμης αλλά και ελπίδας, επαναπροσδιορίζοντας και νοηματοδοτώντας τη ζωή του με τον επαναπατρισμό του εαυτού του σε μια καινούργια ”πατρίδα”.

Μπαρμπαλιού Ελισάβετ, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.


“Η ΑΛΙΚΗ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ. Πώς μπορεί να δημιουργηθεί η προσωπική ταυτότητα μέσα στην αταξία και σε μια περίοδο κοινωνικο-πολιτικής αποδόμησης;”

Μέσα από την ιστορία της Αλίκης θα αναπτυχθεί το θέμα της περιπλάνησης του κατασκευασμένου εαυτού αλλά και η αναγκαιότητα της αποδοχής της αβεβαιότητας για την επίτευξη της εξέλιξης. Στην μεταμοντέρνα εκδοχή της θεραπευτικής σχέσης αλλά και της καθημερινότητας μας, η αποδοχή της αβεβαιότητας είναι ένας σημαντικός στόχος για τον θεραπευτή αλλά και τον θεραπευόμενο. Ο θεραπευόμενος όπως και η Αλίκη, χρειάζεται να αναρωτιέται συνεχώς για την ταυτότητα που έχει κατασκευάσει και να παραδεχθεί ότι δεν είναι βέβαιος για αυτήν, αφού βασίζεται σε κοινωνικές κατασκευές που του έχουν επιβάλλει. Στην Αλίκη όλα ξεκινούν με μια τρομερή μάχη, την μάχη του βάθους, όπου τα πράγματα εκρήγνονται, αλλάζουν μέγεθος, τα κουτιά είναι πολύ μικρά για το περιεχόμενο τους. Όλα περιπλέκονται μεταξύ τους, ακόμη και οι λέξεις είναι διάχυτες και διαλύονται.

Aποστολίδη Λουκία, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.